سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

وزیر علوم باید متخصص علوم انسانی باشد

مصاحبه ,     نظر

وزیر علوم، باید متخصص علوم انسانی باشد

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه‌ تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه کابینه احمدی‌نژاد در دولت نهم از نظر تحصیلات بسیار بالاتر از دولت‌های قبلی بود، اظهار داشت: در دوره نهم یک انقلاب نسلی در کابینه احمدی‌نژاد رخ داد و شاهد جایگزینی نیروهای جوانی بودیم که به جای تعداد محدودی از گزینه‌های تکراری و سفارشی که فقط بین وزارتخانه‌های مختلف جابه‌جا می‌شدند را گرفتند.
وی با اشاره به جابه‌جایی تعدادی خاص از وزرا، بین وزارتخانه‌های نیرو، نفت و... که به نوعی شائبه قحط‌الرجال ایجاد کرده بود، گفت: برخلاف این روند، جوانگرایی احمدی‌نژاد قابل تحسین بود و برای اولین بار یک انقلابی در دولت نهم انجام شد و نسل جدیدی سرکار آمد که بسیاری از آنها امروز به نیروهای با تجربه‌ای تبدیل شده‌اند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد باید میزان جوانگرایی و نیز توجه به تخصص را در کابینه دهم نیز افزایش دهد، ادامه داد: کشورهای پیشرفته جهان نیز امروز به جوانگرایی روی آورده و تلاش می‌کنند از افراد پر تلاش و پرکار دانشگاهی استفاده کنند.
فیاض در خصوص نقاط ضعف کابینه نهم نیز گفت: در دولت نهم یک نوع ناهماهنگی بین افرادی که در گذشته مسئولیت‌های زیادی داشتند، ایجاد شد که با دولت نیز به شدت محافظه‌کارانه برخورد می‌کردند و موجب عقب‌ماندگی دولت نهم شدند.
وی با بیان اینکه بسیاری از وزرا از پرکاری احمدی‌نژاد در 4 سال گذشته خسته شده‌اند، خاطرنشان کرد: حضور مجدد این افراد موجب می‌شود که کار دولت پیش نرود و این خستگی در بسیاری از نیروهای جوان کابینه نیز مشهود است که باید این گزینه‌ها نیز تغییر کنند و گزینه‌های جدیدتر وارد کار شوند.
این استاد دانشگاه یکی از نقاط ضعف کابینه نهم را تئوری‌سازی دانست و اظهار داشت: کابینه جدید برای اینکه اقدامات‌ احمدی‌نژاد در 4 سال گذشته را ساختاری کند باید تئوریک عمل کند.
فیاض با تاکید بر پیگیری امور تئوریک در کنار اقدامات عملی در کابینه دهم، تصریح کرد: در دولت دهم نیاز به بازتولید تئوری‌ها به شدت احساس می‌شود تا دولت‌های بعدی نیز بتوانند از این تئوری‌ها استفاده کنند.
وی بزرگترین مشکل دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی کشور را عدم استقلال و وابستگی شدید به غرب دانست و تصریح کرد: دانشگاه‌های کشور اساسا ایرانی نیستند و برای پیشرفت ایران اسلامی کار نمی‌کنند، متاسفانه معیار ارتقاء جایگاه اساتید دانشگاهی، در دولت نهم نیز بدتر از دولت‌های قبل شد و با اینکه ما در شرایط کنونی به کتاب نیاز داریم شاهد هستیم که بسیاری از دانشگاه‌های کشور بر روی مقاله‌ها کار می‌کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور باید دانشگاه ایرانی بسازد، ادامه داد: نیازهای ایران و آینده‌شناسی ایران در حوزه‌های مختلف باید در دانشگاه‌های کشور بررسی شود که در این زمینه نیاز به تئوری‌های اساسی داریم.
فیاض با تاکید بر اینکه نیاز کشور به تئوری‌های جدید باید در دانشگاه‌ها برطرف شود، اظهار داشت: وزیر آموزش عالی آینده کشور نباید یک فرد ریاضی‌دان باشد، بلکه باید یک متخصص علوم انسانی و فردی قاطع باشد تا بتواند یک دانشگاه ایرانی بسازد.
وی در پایان با اشاره به تغییرات پی‌درپی نظام جهانی، خاطرنشان کرد: ما به جهان آینده وارد شده‌ایم و کابینه دهم باید آینده کشور را بر اساس تغییرات موجود جهان تنظیم کند، در غیر این صورت بحران‌های داخلی حرکت کشور را کند خواهد کرد،‌ بنابراین کابینه دهم باید یک کابینه برون‌نگر و درون‌نگر باشد.