سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر ابراهیم فیاض

نوروز و نیاز امروز در گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض

نوروز و نیاز امروز در گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض

دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی گروه مردم شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. ایشان علاوه بر دانشگاه تهران، در مراکز دیگری همچون دانشگاه امام صادق علیه السلام نیز به تدریس می پردازند.
پرهیز از کلی گویی و استناد به واقیعت های جامعه امروز ایرانی از ویژگی های اصلی دکتر فیاض در تحلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی است. ضمن اینکه لحن شیرین و نکته سنجی وی، بیان ایشان را از دیگر اساتید دانشکده علوم اجتماعی متمایز ساخته است. البته باید به این نکات، به بی پروایی استاد، در بیان حقایق نیز اشاره کرد. مسئله ای که باعث شد قسمت عمده ای از این مصاحبه به مرحله انتشار نرسد و در ذهن مصاحبه کننده باقی بماند!ادامه مطلب...

نشست هویت ملی هویت دینی

نشست هویت ملی هویت دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی هویت دینی ـ هویت علمی، هشتم بهمن، با حضور اندیشمندان و فرهیختگاه حوزوی و دانشگاهی، در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات برگزار شد.
در این نشست که از سوی دفتر جنبش نرم‌افزاری این پژوهشگاه برگزار شد، حجت‌الاسلام محمود تقی‌زاده داوری، رییس مؤسسه شیعه شناسی به بیان مفهوم و معنای هویت و ملیت پرداخت.
وی در بیان معنای هویت گفت: هویت در اصطلاح به سه معنی چیستی یا شخصیت، مجموعه خصوصیت‌ها، گرایش‌ها و عواطف یا به معنای احساس یا حالت‌های مشترکی است که به ما کمک می کند دیگران را بفهمیم.
رییس مؤسسه شیعه شناسی در ادامه به بیان معنای ملیت، ملیت گرایی و هویت ملی پرداخت و اظهار داشت: مجموعه عناصر سازنده هویت ملی چهار عامل نسب، خون و نژاد مشترک، سرزمین، اقلیم و جغرافیای مشترک، تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک است.
وی همچنین اضافه کرد: هویت قومی، ملی و شرقی از عناصر متعددی ساخته می شوند که دین و مذهب یکی از عوامل مؤثر در ساخت آن به حساب می‌آید.
سخنران دیگر این نشست علمی
دکتر ابراهیم فیاض، جامعه شناس و استاد دانشگاه بود که بحث هویت را از مفاهیم وارداتی فرهنگ غربی دانست و ابراز داشت: IDENTITY که معادل غربی این مفهوم است در حقیقت به معنای ماهیت است نه هویت.
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به این‌که در حقیقت کلیسا یک سازمان بوده و مسیحیت یک دین سازمانی است، اصل بر تفاوت و غیریت است و اصل بر هویت نیست؛ بلکه اصل بر ماهیت است.
دکتر ابراهیم فیاض افزود: اگزیستانسیالسم هم که بحث هویت را مطرح کرده تحت تأثیر عرفان اسلامی قرار گرفته است.
وی با توجه به هجمه گسترده رسانه‌های غربی، مفهوم ملیت را یک مفهوم عقب مانده دانست و تأکید کرد: واقعه غزه نشان داد که مفهوم ملیت یک مفهوم قرن نوزدهمی بوده و باطل شده و ساختار ملیت‌ها شکسته شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: معادل قرآنی کلمه هویت، ملت است و در قرآن همیشه کلمه ملت به نام پیامبران اضافه شده و ملت ابراهیم که در قرآن آمده بیان کننده همین معنا است.
دکتر حسین گودرزی، دبیر علمی جلسه در ابتدای مراسم سیر علمی نشست را توضیح داد و بعد از سخنرانی حجت‌الاسلام داوری و دکتر فیاض به جمع‌بندی سخنان آنان پرداخت.
گفتنی است، دفتر جنبش نرم‌افزاری وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که سلسله نشست‌های علمی را در موضوع‌های مختلف برگزار می‌کند.


انقلاب هنوز در سینما تجلی نیافته است

انقلاب هنوز در سینما تجلی نیافته است

"ابراهیم فیاض"، استاد دانشگاه ، گفت : انقلاب اسلامی به طور معقول در سینما متجلی نشده ، چرا که هنوز سینمای ملی نداریم.
به گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه تهران در نشست "تاثیر انقلاب بر سینما" در انجمن روزنامه نگاران مسلمان، افزود: سینمای امروز ایران که در دنیا شناخته شده است و آثار آن جوایز جشنواره ها را می گیرند با انقلاب اسلامی بوجود آمد؛ قبل از انقلاب چیزی به اسم سینما نداشتیم.
نشست تخصصی "تاثیر انقلاب بر سینما" با حضور " نادر طالب زاده" کارگردان سینما و تلویزیون، "ابراهیم فیاض" استاد دانشگاه، "محمد قهرمانی" مدرس دانشگاه" و "محمود گبرلو" منتقد سینمایی در انجمن روزنامه نگاران مسلمان ، برگزار شد.
فیاض ادامه داد: سینمای خلاق و انسانی با انقلاب در ایران شکل گرفت و امروز همه رویدادهای سینمایی منتظرند که تولیدات سینمایی سال ایران چیست. در حال حاضر در ردیف 10 کشور صاحب سینمای جهان قرار داریم . ادامه مطلب...

الگوی جنسی جامعه درست شود، الگوی مصرف خانواده اصلاح می شود

الگوی جنسی جامعه درست شود، الگوی مصرف خانواده اصلاح می شود

دکتر ابراهیم فیاض دانش آموخته حوزه و دانشگاه است .دروس حوزوی را در قم تا خارج و کارشناسی جامعه شناسی و ارشد مردم شناسی را در دانشگاه تهران تمام کرده است .برای دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) را انتخاب کرد و در سال 1381 با نوشتن رساله ای در زمینه تولید و تبادل معنی فارغ التحصیل شد. کثرت ، تنوع و عمق مطالعات دکتر فیاض مثال زدنی و نواوری های او در زمینه مفهوم سازی و نظریه پردازی خواندنی است.

-به نظرشما این وضعیت مصرف در جامعه مطلوب است؟
نه، اما ثبات جامعه ما الان وابسته به همین رویه مصرف است. الان زن و مرد برای چی با هم ازدواج می کنند؟می خواهند از نظر احساسی و عاطفی کامل شوند؟پس این مهریه های سنگین برای چیست؟مدام می گویند مهریه را کی داده و کی گرفته؟ اما حالا که داریم می بینیم اتفاقا" خیلی ها هم می گیرند.اصلا" اگر نخواهند بگیرند هم جایگاه اصلی خود را ندارد. مهریه سنگین اعتبار دختر تلقی می شود،یا اهرم فشاری برای کم شدن طلاق چون فکر می کنیم خانواده ها دوام ندارند و زود از هم می پاشند.بله وقتی مدرن می شویم و زندگی ها درآستانه فروپاشی قرار می گیرد، مردم برای دوام زندگی به دنبال مکانیسم های دیگری می روند، که یکی از آنها مهریه است. در جهیزیه هم قصه همین است اگر مساله مایحتاج یک زندگی دو نفره باشد که چند تا وسیله اولیه کفایت می کند پس این همه وسایل و تجملات رنگارنگ و غیر ضروری برای چیست؟ تا می پرسی می گویند اعتبار دخترمان است.ادامه مطلب...

زمینه ارتکاب به جرم در فرزندان طلاق بیش از سایرین است

فیاض: زمینه ارتکاب به جرم در فرزندان طلاق بیش از سایرین است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: زمینه ارتکاب به جرم در فرزندان طلاق بیش از سایرین است؛ چون آن‌ها در خانواده‌‌هایی زندگی کرده‌اند که دارای خلق و خوی انحرافی، دعوا و کشمکش‌های زیادی بوده‌اند.


ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: افراد برای رسیدن به اهداف خود به ‌وسیله‌هایی نیاز دارند که در صورت نیافتن راه مشروع و درست از راه نامشروع مثل دزدی و ... استفاده می‌کنند؛ تا به مقصود و هدف خود برسند.
فیاض افزود: تحقیقات نشان می‌دهد وقتی پدر و مادری، خود مجرم باشند، فرزندان آنها هم به دلیل تربیت نادرست همانند پدر و مادر خود مجرم خواهند شد.
وی گفت: همچنین هر چه تراکم جمعیت بیشتر باشد، تعداد جرایم بیشتر و هر چه تراکم جمعیت کمتر باشد، تعداد جرایم و انحرافات کمتر است.
عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه بیان داشت: مسئولان مربوطه باید با کنترل هنجارها، زمینه کاهش جرم را در جامعه ایجاد کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پرو‍‍ژه‌ تحقیقاتی در آمریکا نشان داد افرادی که قد متوسط و صورت استخوانی دارند، مستعد ارتکاب جرم هستند؛ به دلیل اینکه آنها مثل افراد قد بلند نه فقط احساساتی بوده و نه مثل آدم‌های قد کوتاه تنها به صورت عقلانی فکر می‌کنند. آنها بینابین هستند؛ چرا که هم عقلایی بوده و هم احساسات خودمحوری دارند؛ این دو عامل دست به دست هم می‌دهند تا فرد مرتکب جرم شود.